رنگـین‌کـلـآم                                        می‌رسد روزی به دست مستحق
            خُـرده‌کـلـآمهای سعید                                                       جان من! ننویس غیر از حرف حق
سیاست بسکتبالی
اصلاح الگوی مصرف (9)

در بازی فوتبال هر بازیکن/ تیم می‌تواند در یک نیمه بطور کامل توپ را در اختیار خودش نگه دارد. در نیمه بعدی هم هر بازیکن/ تیم می‌تواند بسرعت توپ را از حریف گرفته و تا پایان بازی در اختیار بگیرد. در بازی فوتبال تیم‌ها می‌توانند تبانی کنند. بازیکنان می‌توانند تبانی کنند. دروازه‌بان می‌تواند خودش را به موش‌مردگی بزند. در بازی فوتبال داور می‌‌تواند با یک سوت اشتباه، نتیجه بازی را عوض کند. در بازی فوتبال یک تیم می‌تواند در زمین‌اش فقط پاس‌کاری کند و دیگر هیچ. در بازی فوتبال یک تیم می‌تواند یازده نفره بچپد داخل دروازه و دیگر هیچ. در فوتبال می‌توان ناجوانمردانه‌تر و کثیف‌تر از بقیه ورزشها رفتار کرد. با همه‌ی اینها در همین فوتبال تیمهایی مثل لیورپول و بارسا بازی می‌کنند.

در کشور ما هر کس به قدرت می‌رسد فوتبالی بازی می‌کند، آنهم از نوع غضنفری (گل به خودی) و کثیفش. هافبک به مهاجم پاس نمی‌دهد. مهاجم پاس دادن را کسر شأن می‌داند. استقلالی به پرسپولیسی پاس نمی‌دهد، پرسپولیسی به استقلالی پاس نمی‌دهد و سپاهانی به هیچکدام. داور جانبدارانه سوت می‌زند. تماشاچی از تماشای بازی لذت نمی‌برد و اعصابش به هم می‌ریزد و....

وقتی یک تیم با کلی هزینه‌ و حتی با بازی کثیف نتواند نتیجه بگیرد، بهترین اصلاح برای الگوی مصرفش این است که قانون اساسی‌اش بسکتبالی بشود.

***
سیاست ضربدری- اصلاح الگوی مصرف (1)
سیاست آیینه‌بندان - اصلاح الگوی مصرف (2)
سیاست زرشک - اصلاح الگوی مصرف (3)
سیاست بادی‌ول- اصلاح الگوی مصرف (4)
سیاست لی‌لی‌پوت‌سازی- اصلاح الگوی مصرف (5)
سیاست اخته‌سازی- اصلاح الگوی مصرف (6)
سیاست باج سبیل- اصلاح الگوی مصرف (7)
ساختن شهر نو
- اصلاح الگوی مصرف (8)