رنگـین‌کـلـآم                                        می‌رسد روزی به دست مستحق
            خُـرده‌کـلـآمهای سعید                                                       جان من! ننویس غیر از حرف حق
تالاب آقاگل چرا خشکید؟
تالاب آقاگل یکی از زیباترین تالابهای ایران، در مرز بین استانهای همدان و مرکزی، و در فاصله جاده‌ای 40 کیلومتری در شمال‌شرق ملایر، در کنار روستای کردخور (اسلام‌آباد) از توابع ملایر قرار دارد.
این تالاب زیستگاه پرندگان زیبا و محل استراحت پرندگان مهاجر بود که در تابستان سال 1387 بطور کامل خشکید. در همان ایام روزنامه جام جم در تیتر اول خود، علت خشک شدن این تالاب را خشکسالی اعلام کرد.

***

یکی از مکانهایی که در تعطیلات نوروزی امسال برای دیدار از آن برنامه‌ریزی کرده بودم تالاب آقاگل بود: خوشبختانه تنها نبودم و همسفرهای خوبی اعلام آمادگی کردند. وقتی به نزدیکی‌ روستای کردخور (اسلام‌آباد) رسیدیم، ظهر شده بود. باد نسبتاً شدیدی می‌وزید. از دور غبار انبوه سفید رنگی توجهم را جلب کرد. فکر کردم این غبار ناشی از کارخانه گچ است. اما نزدیک‌تر که شدیم متوجه شدم که این غبار همان خاک‌های نرم در بستر خشک‌شده‌ی تالاب است که بعلت باد شدید به هوا بلند می‌شود. عین همان غبارهایی که اخیراً اهالی خوزستان را جان به لب کرده و مسئولین به دنبال پیدا کردن منشأ آن در کرات دیگر هستند!

به هر حال در کمال ناباوری دیدم که تالاب همچنان خشک است. با یک نفر از اهالی راجع به چگونگی خشک شدن تالاب صحبت کردم، گفت که؛ «تالاب دو سال قبل ده متر آب داشت ولی بمرور آبش کم شد تا اینکه در تابستان 1387 بطور کامل خشک شد.» علت را جویا شدم، گفت که آب تالاب از رودخانه قره‌سو تأمین می‌شد، و قطع شدن مسیر رودخانه قره‌سو توسط نیروگاه اتمی اراک، باعث خشک شدن تالاب آقاگل شد.

وقتی ناامید از دیدن تالاب زیبای آقاگل برمی‌گشتیم، هیولای زشتِ گرد و غبار، جاده‌ها و شهرهای اطراف را پوشانده بود.