رنگـین‌کـلـآم                                        می‌رسد روزی به دست مستحق
            خُـرده‌کـلـآمهای سعید                                                       جان من! ننویس غیر از حرف حق
دلایل واقعی عقب‌ماندگی لرستان
حداد عادلچند روز فبل آقای حداد عادل رئیس مجلس طی سفری به استان لرستان حرفهای شنیدنی زده و ظاهراً پیش‌بندش حرفهای درشتی را هم شنیده که متأسفانه این حرفها بعلت همزمانی با ماجرای توپولف چندان انعکاس پیدا نکرد. به عنوان نمونه ایشان از زبان یکی از نمایندگان خرم‌آباد شنیده که 50% از مردم لرستان تحت پوشش کمیته‌ی امداد هستند، و یا اینکه به هنگام روبرو شدن با انبوه نامه‌ها گفته: «منابع و پول دولت محدود است. از این نامه‌ها كه شما به من می‌دهید هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، من نیامده‌‏ام كه هر كس مشكل مالی دارد یك نامه به من بدهد كه "«به من پول بدهید»"، مگر بنده بانك به دنبال خود دارم؟»
استاد فلسفه‌ی غرب دانشگاه تهران همچنین در دیدار با منتخبان استان؛ در همان حرفهای شنیدنی‌، به ریشه‌یابی دلایل عقب‌ماندگی لرستان پرداخته. او اولین عامل را «عدم مواجهه و تاثیر‌پذیری از دنیای غرب» و دومین عامل عقب‌ماندگی استان را «درگیری با رضاخان» دانسته است و لابد استاد فلسفه‌ی غرب درست می‌فرمایند و مهمترین علت عقب‌ماندگی همین‌ها بوده دیگه. بر منکرش رحمت! «رضاخان و غرب‌نزدگی!»

حکایت کنند ظریفی پس از شنیدن نظراتِ استاد فلسفه‌ی غرب، ابتدا اَشکید، بعد خندید، سپس فکرید، و آخر سر گفتید؛
« استادجان! خدا قوت؛ فعلاً اینارو داشته باش تا بعد»:

دلایل واقعی عقب‌ماندگی مردم لرستان:

1- «غیور و شهیدپرورند»: مردم لرستان بعد از انقلاب و بخصوص هنگام جنگ؛ با صفاتی چون غیور(برای مردها) و شهیدپرور(برای خانمها) شناخته شده‌اند و این عوامل؛ به گواه سه دهه، اولین و مهمترین علت عقب ماندگی لرهاست. مردم لرستان در طول این سالها با کلمه‌‌های «غیور» و «شهیدپرور» سرگرم شده‌اند و بودجه‌های عمرانی و غیره و ذالک به سمت کویر و عموحسن! سرازیر شده. مثالی ملموس می‌زنم:
در شهر اصفهان معلوم نیست چقدر هزینه شده تا مقداری گنداب را با پمپاژ به بالای کوه صفه برسانند تا مثلاً آبشار درست کرده باشند در حالی که آبشارهای طبیعی، پرآب و باصفای لرستان بعلت مشکلاتِ راه و اسکان، مهجور مانده و بدون بازدیدکننده فقط برای دل خودشان کوووف می‌کشند.
بگذریم از اینکه مسئولین از این دو کلمه چه استفاده‌هایی در جهت منافع شخصی و گروهی خود (و نه مردم استان) کرده‌اند.

2- «حضور فعال جوانان استان در گروههای فشار»: به دلیل شرایط آب و هوایی در لرستان، جوانانش هیکلی، قوی و البته غیورند. به همین دلیل و بعضی دلایل دیگر (تعصبات مذهبی و...)، جوانان لر از همان ابتدا مورد توجه سرکردگان گروههای فشار قرار گرفتند و از طرفی بعد از دریافت پاداشهای آنچنانی، احساس قدرت و پولهای مفت به دهانشان مزه کرد و در نتیجه قید کار و تولید را زده به مفت‌خوری عادت کردند. وقتی ریش گذاشتن، تسبیح چرخاندن و نهایتش تیزی کشیدن برای سوسول‌ها! آنها را به صندلی مجلس و ریاست شرکت هواپیمایی و امثالهم برساند مگر مغز خر خورده‌اند به سراغ کار و تولید بروند؟ نمونه‌اش نماینده‌ی فعلی خرم‌آباد؛ «موسوی» معروف به «سید تیزبُر» و یا دکتر، ژنرال «الله‌کرم» که نیاز به معرفی ندارد.

3- «مدیران کیلویی»: فرض کنید با یکی از دوستانتان در کنار خیابان در حال صحبت هستید. در همان حال متوجه می‌شوید که فردی به شما نزدیک شده و با اِهِم‌ اِهِم کردن و شانه بالا انداختن سعی می‌کند توجه دوستتان را جلب کند تا باصطلاح تحویل گرفته شود اما دوستتان با بی‌اعتنایی به آن فرد، همچنان به صحبت با شما ادامه می‌دهد. بعد از ده- پانزده دقیقه دوستتان رو به آن فرد می‌گوید: «سید! رفتارت عوض شده و کم‌حوصله شدی، خبریه؟». به نظر شما پاسخ آن فرد که معلمی معمولی و فاقد سوابق اجرایی و مدیریتی بوده کدامیک از گزینه‌های زیر است:

الف- چک‌اَم برگشت خورده، یه خرده پول می‌خوام.
ب- در امتحان فوق دیپلم قبول شدم.
ج- از مدرسه‌ی شیرآباد به خرم‌آباد منتقل شدم.
د- رئیس‌جمهور هنگام دیدار از خرم‌آباد راجع به فلان منصب با من صحبت کرده.

جواب) هیچکدام از گزینه‌های بالا صحیح نیست(و شاید غلط هم نیست!) چون آن فرد به هیچکدام از این پاسخها اشاره نکرد بلکه فقط گفت: «من فرماندار...(یکی از شهرهای جنوبی لرستان) شده‌ام».
[باورش سخته اما این ماجرا را چند ماه قبل از فردی موثق شنیدم.]

4- «حضور در صحنه‌های انقلاب»: یکی دیگر از علل عقب‌ماندگی مردم لرستان حضور این غیورمردان و شهیدپروران در صحنه‌های مختلف انقلاب؛ از جنگ گرفته تا تظاهرات، راهپیمایی‌ها، نمازجمعه‌ها، گروه‌های فشار و صحنه‌های نمایش است که باعث شده این مردم نتوانند در صحنه‌های کار، زندگی و پیشرفت حضور پیدا کنند. فرض کنید شما یک کشاورز هستید و به مناسبتهای مختلف مینی‌بوس یا اتوبوسهای ولوو جلوی خانه یا مزرعه‌تان پارک می‌کند تا شما را برای شرکت در تظاهرات، نماز جمعه و غیرو سوار کند و تازه اگر سوار نشوید بنا به فتوای آخوند محل بعنوان ضد انقلاب و چه و چه معرفی شده و خود و هفت پشتتان از حقوق اجتماعی محروم می‌شوید. خب شما باشید چکار می‌کنید؟ به هر حال لازم است که حکومت قبل از ایراد گرفتن، ابتدا اولویت صحنه(انقلاب یا کار) را برای مردم مشخص کند و بطور شفاف به آنها بگوید که خر را می‌‌خواهد یا خرما.

5- «باطل کردن آرای کروبی»: این عامل در طی یک سال گذشته بعنوان مهمترین علت عقب ماندگی مردم لرستان مطرح شده. اگر آرای کروبی در انتخابات ریاست‌جمهوری باطل نمی‌شد لرها هم این فرصت را پیدا می‌کردند تا حداقل چهار سال بسوی پیش، رفت کنند!

برچسب‌ها: