رنگـین‌کـلـآم                                        می‌رسد روزی به دست مستحق
            خُـرده‌کـلـآمهای سعید                                                       جان من! ننویس غیر از حرف حق
اولین بلاگر

عیب کم‌جو در پی آداب جو
هر چه می‌خواهد دل تنگت بگو
*
نمی‌دانم بیت اولش درسته یا نه؟ بهرحال فکر کنم در فضای بلاگ‌آباد شدیداً بدان محتاجیم، بخصوص از جانب زعمای قوم!
و اما بعد:
چند سال پیش مناظره‌ای بین مهاجرانی و یکی از برادران لارج صورت گرفت. این مناظره از تلویزیون ملی هم پخش شد. موضوعش تمدن اسلامی بود. پس از شروع بحث، ابتدا مهاجرانی راجع به تمدن اسلامی، اوج این تمدن و علل فرودش صحبت کرد. بعد نوبت به لارج رسید. خنده‌ای مخصوص از همان خنده‌های گوگولی و بامزه‌اش کرد و با نگاهی عاقل اندر سفیه خطاب به مهاجرانی گفت: «ما تازه بیست‌وچند ساله که تمدن اسلامی را شروع کرده‌ایم! و تا زمان انقلاب اسلامی ایران تمدنی بنام تمدن اسلامی وجود نداشته است!
با شنیدن این مطلب، مهاجرانی نگاهی به دوربین کرد و لبخندی پر معنی زد(این دیگه کیه؟)
حالا موضوع چیه؟
هیچی، می‌خواستم بگم من 4 اسفند 2004 را بدلایل زیر مبدأ پیدایش وبلاگ می‌دانم:
1- اولین پستم را با عنوان تمدن وبلاگی در این روز منتشر کردم
2- چنین تاریخی همتا ندارد! (ماه شمسی و سال میلادی) و نقطه عطف محسوب می‌شود
3- خودم و شنگول و منگول و بقیه مردم؟ این روز را جشن می‌گیریم
4- من و شنگول و منگول با شعار خرد جمعی! در جبهه حقوق بشر خواهی! فعالیم.
5- سلمان حریری  (اولین بلاگر ایرانی) چون در انتخابات شرکت نکرده پس اولین بلاگر نیست.
***
در مورد تمدن اسلامی فکر می‌کنم اگر این تمدن در زمان پیامبر (ص) شروع نشده باشد، در هیچ زمان دیگری شروع نخواهد شد.
*
و اما در مورد اولین بلاگر ایرانی:
سلمان حریری  اولین پست‌ وبلاگش را در تاریخ 16 شهریور 1380 مصادف با 7 سپتامبر 2001 پابلیش کرده. من مادامی که وبلاگی قدیمی‌تر معرفی نشود، ایشان را بعنوان اولین بلاگر ایرانی می‌شناسم.

برچسب‌ها: